Pages

Saturday, January 22

Tak Sempat.....

10 Januari 2011..Incik Teddy bgtau, "mama, papa otw gi hospital, hantar bah..".."nape syg? abah sakit?"...erm.."haah, abah sakit"..."ok, take care papa.." hati rasa resah...macam tak sempat je...
12 Januari 2011..."mama, tak nak lawat abah?" "nak, papa amik mama kat opis boleh?"..."tak sempat lah mama".."ok tkpe, nnt weekend ni, mama ajak ayah jenguk abah"..."Ok syg.."
14 January 2011...aku call Incik Teddy, "papa, abah camne?" doktor gtau pe"..Teddy diam lama.."abah sakit kanser hati, sayang, peringkat 4"..Terkedu aku.."papa, sabar eh"...dalam hati rasa macam ditebuk..sakit..aku dpt rasa perasaan papa masa tu...
15 January 2011...pagi tu aku call Incik Teddy nk bertanyakan wad abah.."mama tak yah pergi lah".."kenapa papa?".."abah balik tengahari nnt, doktor suh balik"..oh..dalam hati rasa menyesal tidak berkeras ajak ayah pergi melawat abah..la..tak sempat..
18 January 2011... " assalamualaikum mama..." Incik Teddy call..."aku tengok raut wajah dia dalam video call..sayunya hati tengok wajah sedih dia.."papa, mama rindu papa".."erm..papa rindu abah".."kenapa?, abah masuk hospital lagi ke?"..."tak sayang, abah ada kat umah, tapi abah koma...bila panggil dah tak menyahut, takde respond.." aku terus menangis.."mama, kenapa menangis sayang?".."mama sedih, sedih sangat, mama tak tahu kenapa, kita belum nikah lagi, tapi mama dah rasa sayang sangat kat semua family papa, mama tak sempat kenal abah..." "mama, jangan nangis, kekuatan papa ada pada mama, mama kena kuat supaya papa boleh jadi lebih kuat"...aku tak dapat lagi teruskan perbualan, hati rasa sakit...aku lihat ada air mata di tubir mata Teddy, tapi dia cuba tak tunjuk pada aku..untuk beri kekuatan pada aku.."sabarlah, mama..."..
21 January 2011..12.22 am...aku dapat text dari Teddy.. [selamat malam syg. Tdo la nyenyak2 sbb kanda dsini suda ilang rasa mengantok]...hati rasa nak tanya, kenapa ckp macam tu?..tp, kredit dh abis..adeh...tak sempat bayar bil...
21 January 2011...5.10 am.."assalamualaikum mama, selamat pagi"..tersenyum aku pagi2 Teddy dah call.."sorry mama, papa ganggu pagi2...papa cuma nk bagitau, abah dah meninggal.." "bila papa? baru je kejap tadi mama" "Innalillahiwainnalillahirajiuun...nanti mama gtau parents mama"..aku mengigil...tak sempat nak jumpa
Pagi tu aku berbincang dengan parents aku, kami nk melawat arwah, tapi dapat jumpa sekejap je kerana tuntutan tugas...hati rasa nak terbang jumpa Incik Teddy, tapi aku tau dia lebih tabah dari aku..
Dari itu aku belajar, jangan tangguhkan apa yang dah terniat di hati, segerakan...sebab takut tak sempat...masa tu penyesalan menggunung sekalipun tak dapt nak ubah apa2 keadaan, waktu tak dapat diputar, yang pergi tak akan kembali, apa yang berlalu tak akan dapat di capai, segalanya tak sempat...
Tak sempat arwah tengok anak bujang dia nikah....
Aku tak sempat jadi menantu dia (perasan plak)...
Segalanya tak sempat...
Allah maha mengetahui...takdir itu telah tersurat semasa roh kita di tiupkan dalam kandungan ibu lagi...Andai itu takdirnya...aku redha...Semoga Allah tempatkan Pak Ungku dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh...
Dan pada hari tu juga, Allah bagi aku satu tarikh yang akan aku ingat sampai bila2...sebab hari kematian arwah adalah hari lahir ibu...mengingatkan pada satu kelahiran...mengingatkan aku juga pada satu kepergiaan abadi...
Dan sebagai manusia...aku juga nak ingatkan pada diri aku...bertaubatlah...sebelum terlambat...kerana bila ajal menjemput...kita tak sempat bertaubat lagi.....










No comments:

Post a Comment

leave your comment here k dear viewer and reader...luv ya!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...