Pages

Saturday, January 15

Sakit hati ...

Ops....ngan sape plak aku sakit hati ni...tk lh...im referring to “HEPATOCELLULAR CANCER” a.k.a kanser hati. Apsal aku wat entry ni? My cute chubby teddy (hambik kau gelaran dia) father's mnegidap Kanser hati peringkat 4. Perasaan aku? Of cos, im sad too. I can imagine how he feel towards this. Ayah dia kan. He called me and tell me the result of doctors observation. And the very tragic part is, doctors just ask his family, to get his father go back home. Not much treatment that could cure the disease. His father only have 6 to 12 month survival rate. But, as muslim we belief ajal maut is on Allah's will. I hope my teddy, be patience. Just take good care of his parents as good as it can be as long as they still alive, right? It's make me feel love him more. I have to support him, make him happy. I know this is the hard time for him to face it alone. As i know he stayed with his parents and i knew he is the only son. He has responsibility to take good care to his family as well as he is the only child that unmarried yet.

Below i want share some info about this cancer source by goggle.

1. HATI terbahagi kepada beberapa bahagian.90 peratus daripada kanser menjangkiti dibahagian sell hati.I dikenali sebagai “HEPATOCELLULAR CANCER”

2. Sesetemgah kanser hati bukan sebenarnya berpunca dari hati.Ia mungkin sahaja berpunca dari organ organ lain yang terlbih dahulu dijangkiti kanser.Apabila ia telah bermatasis hingga ke hati.kadangkala kita menyangka ianya kanser hati.Ini tbukan fakta sebenar.Kanser hati sepatutunya dirujuk sebagai kanser hati apabila ia memang berpunca dari hati itu sendiri.

3. Hepatatis B adalah punca yang lebih popular untuk seseorang itu mengidap kanser hati.Kebanyakkan kanser hati menjangkiti dibahagian yang lebih besar,itu sel2 hati.

4.Selain dari hepatatis B,ia juga berpotensi untuk menyrang mereka yang mempunyai mereka yang terlalu gemuk,hepatatis c dan diabetis.Namun hepatatis B menjadi sebab utama.Ia dikatakakan berlaku apabila virus hepatatis B yang dikenali sebagai genome merencatkan genetik biasa hati yang mengakibatkan sel hati tersebut menjadi kanser.Genoma ialah kod genetik virus hepatatis B.

5.Mereka yang mengidap kanser hati pada usia muda biasanya berlegar kepada virus hepatatis B kronik manakala golongan tua pula berkemungkinan pengidap hepatitis C.Namun fenomena ini bukanlah kemestian walaupun kajian menunjukkan begitu.Golongan lelaki adalah lebih terdedah kepada kanser hati berbanding wanita,atas sebab2 yang masih lagi dalam penyelidikkan.Kebenaran fakta hepatitis C punca kanser juga masih lagi dalam perdebatan para pakar kanser.

6.Faktor lain ialah peminum alkohol,kepelbagaian ubat sintatik dan mempunyai kandungan zat besi yang tinggi dalam badan dan hati.

7.Kanser hati adalah pembunuh senyap.Pesakit tidak akan merasa sakit sehinggalah ia telah pun masuk ke peringkat 3 menuju ke tahap 4.Pakar mengatakan jika tidk dirawat segera ia akan membunuh mangsa dalam masa 1 tahun.

8.Apa yang mengerikan mengenai kanser hati ialah ia tidak akan menunjukkan apa2 simpton pada peringkat awal.Ia seringkali dikesan apabila pesakit membuat rawatan mengenai penyakit lain yang memerlukan doktor memeriksa hati.Sehinggalah ke peringkat 3 atau 4 kadangkala simptomnya agak mengelirukan para doktor.

9.Umpamanya mereka yang kehilangan berat badan secara drastik yang sukar dikenalpasti puncanya adalah merupakan tanda2 kanser hati.Kesakitan dibahagian abdomen pula berlaku apabila kanser telah merebak kesebahgian besal tisu hati.Simptom2 lain adalah bengkak pada bahgian abdomen dan kadangkala disertai dengan cecair,kulit kekuningan dan kekejangan otot.Oleh kerana hati mempunyai saluran darah yang sangat banyak guna untuk proses2 tertentu keseluruh badan,risiko untuk kanser merebak keluar dari hati adalah sangat tinggi terutamanya pengidap kanser hati kronik.

10.Beberapa kaedah perubatan dalam kanser hati sebenarnya tidak memberansangkan dan berisiko tinggi.Umpamanya mengantikan hati ( transplant ) dimana penyelidikan yang dijalankan seringkali kanser akan berulang pada hati yang diganti dalm 5 ke 8 tahun akan datang.Dan ia juga dikatakan hanya untuk memanjangkan hingga ke 5 ke 8 tahun usia penderita kanser hati.

11.Sementara mengkimo hati tidak digemari olih para doktor kerana akan menyebabkan sesuatu yang lebih fatal apabila sel2 hati yang sihat bakal terkorban sana.

12.Namun kaedah kimoterapi dan radiasi akan tetap menjadi pilihan para doktor walaupun risikonya agak tinggi kerana sel sel hati sangat sensitif kepada sebarang racun kimo yang tidak bertoleransi dengan sel sel yang sihat.Demikian juga dengan pancaran radiasi amat memerlukan kecermatan sehingga 100 peratus untuk meminimakan seberapa yang bolih akan impak pada sel2 yang sihat.

Secara keseluruhannya sehingga kini belum ada kaedah rawatan yang berisiko rendah jika kita membicarakan mengenai kanser hati terutamanya kanser hati kronik.

Perhatikan simptom dibawah untuk kanser hati
-Loss of appetite
-Unexplained weight loss
-Fever
-Fatigue
-Weakness
-Pain in abdomen
-Swollen abdomen
-Nausea
-Dark urine
-Yellowing of the skin and/or the whites of the eyes

No comments:

Post a Comment

leave your comment here k dear viewer and reader...luv ya!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...